Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
23.3.2019, Milan Šurkala, aktualita
Jistě vám neunikly dvě smrtelné nehody Boeingu 737 MAX 8 v poslední době, při kterých dohromady zemřelo téměř 350 lidí. Mohly za ně peníze. Aerolinky totiž šetřily a nepřiplatily si za důležitou bezpečnostní výbavu.
Andir (750) | 25.3.20199:21
Hlavní problém a co podělali že v zápalu konkurenčního boje chtěli rychle udělat efektivní letadlo udělali velké změny a vydávali to za minimální aby se vyhnuli dlouhému testování atd a tak to dopadlo.
Odpovědět3  3
wrah666 (6205) | 25.3.201911:02
Většině testování se vyhli tím, že si výsledky ­"testů­" napsali sami. Prasklo to na ně .)
Odpovědět2  2
pavelgotze (19) | 25.3.201911:17
No zatim se zjistilo jedine a sice ze nekdo notne podcenil skoleni pilotu. To je zatim cele co se jakztakz vi.
Odpovědět3  1
pavelgotze (19) | 25.3.20198:26
No, takze to uvedeme na pravou miru pane redaktore.
MCAS za normalnich okolnosti vubec nezasahuje, zasahuje v momente, kdy pilot udela neco spatne a hrozi ztrata vztlaku. MCAs ovlada horizontalni stabilizatory na zadi letadla, ktera se automaticky ovladaji po celou dobu letu i jinymi systemy. Stabilizatory ovlada hydraulika a navic se daji v Boeingu ovladat i rucne. KAZDY pilot boeingu toto zna a i kdyz letadlo MCAS nema, fungopvani je stale stejne, akorat tam ty stabilizatory ovlada jiny system. A ted co je podstatne, kazdy pilot vi ­(mel by vedet­), ze pokud se mu meni stabilizatory za letu bez logicke priciny, je neco spatne. A POZOR ­- ted to hlavni ­- ze se stabilizatory hybou je v cockpitu nejen videt ale i slyset, je to neprehlednutelne. A pokud se hybou bez logicke priciny, pilot je musi proste vypnout. At tam je MCAS neno neni, at je to verze NG, nebo verze MAX, to je uplne jedno.
Odpovědět4  1
Cox (80) | 25.3.20198:49
Souhlas... snad jen upresneni ze nabeh stabilizatoru neni ovladan hydraulicky ale prez snekovy prevod ­(jack screw­) elektromotorem a je mozne jej odstavit viz. uvadene video v mem prispevku nize a ovladat rucne.
Odpovědět1  0
pcmaker (263) | 24.3.201923:36
Proč nepadají všechna letadla tohoto typu?
Odpovědět0  0
Cox (80) | 24.3.201910:01
... to nesmysl. Pokud o dane problematice nic nevite, proc prispivate?
Odpovědět1  1
Pate1973 (260) | 23.3.201918:16
Za vším je mamon Boeingu doufám že mu řádně pustí žilou aby je ani nikoho jiného už nikdy nenapadlo takhle kupčit s lidskými životy.Jednoznačně upřednostňují zisk před bezpečností.Musí být zřejmé že se takovéto chování nesmí vyplácet.A krom výrobce u kterého je tato snaha snad i pochopitelná tak má máslo na hlavě a někdo zřejmě i o dost tucnejsi konto FAA které se nemělo nechat přesvědčit že jde v případě 737 MAX8 pouze o drobnou změnu a mělo trvat na kompletních testech před uvolněním do komerčního provozu.
Odpovědět6  7
Antikapitalista (17) | 24.3.20191:17
Ale vždyť s lidskými životy se v kapitalizmu kupčí nejlépe!

Jasně, že se Boeingu nic nestane, protože Boeing je americký, tedy ňu­-ňu­-ňu, že jsou to prokazatelně létající rakvy nevadí, protože bát se máte Kasperského a Huaweie, které jsou bu­-bu­-bu, přestože prokazatelně ještě nikomu neublížili.
Odpovědět10  10
Andir (750) | 25.3.20199:17
co to je za hovadinu? tady vůbec nezáleží na tom odkud ta firma je ;)
Odpovědět0  0
ludek_jelinek (137) | 25.3.201916:13
To je ale blábol. :­-/
Odpovědět0  0
thegrid (291) | 23.3.201914:03
Kriste pane, jak může být u tak velkého letadla ukazatel náklonu letadla za příplatek? To je nějaký hodně blbý vtip ne?
Jinak škoda celkem odbytého článku. Dalo by se to rozvinout na delší počtení. Mě by to zajímalo!
Odpovědět7  1
Antikapitalista (17) | 24.3.20191:11
To je kapitalizmus.
:­-D
Prostě je zabil kapitalizmus. :­-P
Odpovědět3  10
Akuh (1107) | 25.3.20198:34
Ethiopian airlines vlastní ze 100% stát. Rozhodnutí nepřikoupit příplatkovou výbavu učinili oni, ne Boeing. Tedy jedno letadlo na kapitalismus nehodíte ani omylem, spíš na socialismus. To že příplatkovou výbavou byly podstatné bezpečnostní systémy je smutné, ale pokud právě společnosti jako ethiopian airlines tlačili na snížení cen, boeing jim jen vyšel vstříc.
Odpovědět1  1
Antikapitalista (17) | 29.3.20199:11
Vážně??? :­-o

Podívej se, co se píše na Wikipedii:
https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Ethiopian_Airlines#Management_and_ownership

Vláda byla tedy pouhým vlastníkem a do řízení nijak nezasahovala. Jedinou vinu, kterou lze připsat Ethiopská vládě, je ta, že odevzdala řízení toho podniku kapitalistům, aby ho řídili dle kapitalistických pravidel, na „čistě obchodním základě“, jak se píše na Wikipedii.

CSM to dokonce prohlásil za „kapitalistický úspěch v marxistické Ethiopii“.

Úžasný „úspěch“, opravdu! :­-D

Mimochodem, to „tlačení na snížení cen“ bylo právě veskrze kapitalistické, víme? :­-P
Odpovědět1  0
Andir (750) | 25.3.20199:18
ty máš nějaký vážný problém ;­) v tom tvém komunismu by je tam nedali protože pro lidi se nebudou namáhat
Odpovědět4  0
martinX34 (53) | 23.3.201913:57
Hlavnou pricinou bolo ale to, ze Boeing v snahe znizit spotrebu lietadla, ktora je pre letecke spolocnosti velmi dolezita ­(naklady na palivo su cca. 50% celkovych nakladov leteckych spolocnosti­) nainstaloval rozmerovo vacsie ­(a uspornejsie­) motory do povodneho draku lietadla 737. To sposobilo potencialnu aerodynamicku nestabilitu ­(nove motory boli posunute viac dopredu ako tie povodne­) a kvoli tomu aby lietadlo preslo certifikaciou, bolo nutne nainstalovat system MCAS. Jednoducho hardwarovy ­"bug­" sa riesil softwarovym ­"fixom­". Ano, prvotnou pricinou boli peniaze, teda setrenie na strane vyvojovych nakladov Boeingu.
Odpovědět11  2
wrah666 (6205) | 23.3.201921:12
On by ani tak nebyl problém, že je letadlo nestabilní a dorovnává to automatika. To je spousty letadel. Ale že o tom NIKOMU NIC NEŘEKLI. Piloti měli být informováni a prodělat k školení na 737 dodatečný kurz.. Místo toho byli informováni, že je to stejné letadlo a oprávnění jim dál platí. A tak se chudáci z prvního padajícího stroje snažili 30*!!! 30* ručně vyrovnat a při tom zoufale hledali v manuálu, co jim posílá letadlo k zemi.. A ani to nestačilo, aby B. vydal varování, nebo prostě upgradl software.. Nemluvě už o tom, že je na pováženou, pokud životně důležitý systém závisí na jednom senzoru. Bývá slušným zvykem, že je senzor zdvojen. Ostatně, B737 má víc senzorů náklonu a víc měření rychlosti.. Akorát MCAS napojili jen na jeden.
Odpovědět7  0
hellboy10 (5) | 23.3.201923:08
Něco podobného dělají evropské automobilky taky to je jen o zisku a nalakání zájemce. V základní nabídce skoro není ani volant a když chceš veškerou příplatkovou výbavu která stojí skoro 50% ceny nového auta je to děs.
Odpovědět2  4
Cox (80) | 24.3.201910:12
Primarni pricinou bylo ze piloti nezvladli situaci na kterou byli vyskoleni. Pokud MCAS neustale spatne trimoval vertikalni stabilizator, tak meli situaci vyhodnotit jako “runaway trim”, aplikovat tzv. memory items ­(tj. naucene postupy pro okamzite reseni krizove sitace­), ktera mimo jine obsahuje i odstaveni napajeni motoru trimu, po kterem uz nemuze zadny ze systemu ani MCAS jakoliv trim ovlivnit a nasledne rucne ­(pravda pomaleji­) letadlo vytrimovat pro konkretni letovou konfiguraci. Nasledne pak projit checklist v manualu.

Vase predstava ze si v krizove situaci listuji v manualu a hledaji reseni je usmevna
Odpovědět4  2
Tomcat2 (653) | 24.3.201910:52
To co se mělo teď ví všichni...podle toho, co jsem četl ale piloti ani nevěděli, že tam nějaký MCAS systém je, protože jim to nikdo neřekl a ani je na to neproškolil...
Odpovědět4  1
Cox (80) | 24.3.201913:50
Zjevne jste to cele nepochopil. Zde je jedno jestli tam MCAS byl nebo ne, na situaci kdy dochazi ke spatnemu trimovani letadla museli byt trenovani jiz drive a podle toho zareagovat.
Odpovědět2  1
Tomcat2 (653) | 24.3.201915:33
No podle výpovědí pilotů i z dřívějších letů se několikrát stalo, že piloti na to zareagovali a snažili se letadlo srovnat, ale víceméně se s tím systémem přetahovali, protože nevěděli, že to dělá on...u jednoho letů prý dokonce 21x...
Odpovědět5  2
Cox (80) | 24.3.201916:11
Pokud se opakovane potykaji s neustalym trimovanim bez zjevne priciny, tak je postup i pro starsi 737 ten system odstavit, zapsat do logbooku a po pristani predat k reseni. A je jedno jestli to dela MCAS nebo neco jineho.

Jak postupovat, zde na predchozi generaci 737NG je zde https:­/­/youtu.be­/xixM_cwSLcQ
Doporucuji shlednout i dalsi videa z tohoto kanalu. Je to velice poucne a zajimave.
Odpovědět3  1
batmaster (699) | 25.3.20197:10
Mentour Pilot nemá chybu.

Každý, kdo se o letectví amatersky zajímá, by si měl tyto videa shlédnout. Spousty věcí Vám potom dojde a na některé ­"odborné­" články v médiích se díváte jinak.

Další takový podobný kanál je Captain Joe : https:­/­/www.youtube.com­/channel­/UC88tlMjiS7kf8uhPWyBTn_A
Odpovědět4  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.